mandag den 9. september 2013

DM Halvmarathon 2013

Fysisk: kl. 10.00, 31 km (Konkurrence)
Optakt/målsætning: DM Halvmarathon har sammen med HCA marathon om 14 dage, været mine primære mål for efterårs sæsonen, alt andet har blot været forberedelse her til. Tidsmæssigt var målet med dagens halvmarathon at slå min PR fra Berlin i foråret på 69.26 minut, ingen tvivl om at formen var til det.... men var godt klar over da jeg stod op søndag morgen og så vejret - at dette nok ikke kom til at ske da der blæste en habil vind ind over Århus, hvilket betød en voldsom modvinde på de første 5 km og igen de sidst 6 km af løbet. Herudover var målet efter at have tjekket startlisten en placering fra 10-14 i DM sammenhæng og endvidere en plads på vores 1900 tre mands hold som skulle gøre sig i kampen om det danske mesterskab. umiddelbart var 2 af pladserne givet på forhånd til Heitmann og Fransen, hvorimod den sidste plads umiddelbart skulle gå enten til jeg selv eller Nicolas Winther Skov. Nicolas er umiddelbart en anelse hurtigere end jeg på 5 og 10 km hvorimode jeg kva min specifike marathon træning og lidt mere erfaring vurderede mig selv til, at have en klar fordel på dagens distance, idet det var hans "debut" på halvmarathon. Så der lå altså en del små kampe og lurede i kampen del hele handlede om..... altså blot at løbe stærkt :-)
Løbet: Efter en god opvarmning med nogle af 1900 knejterne, gik starten..... Der var dømt strid modvind de første 5 km ind til midtbyen, en styk de fleste vist frygtede ganske meget. Men heldigt for mig valgte top topløberne et voldsomt langsomt udlæg, hvilket betød vi lå en gruppe på 14 mand samlet hele vejen ind til byen, hvilket bevirkede at jeg blot kunne ligge i læ bagerst i gruppen og klokke de kilometer tider, som jeg havde planlagt med henblik på at løbe 68.59 minut. De første 5 km bliver klokket i 16.21. kort forinden den mellemtid blev tempoet skruet voldsomt op og gruppen blev sprængt....



Jeg kom til at ligge i en mindre gruppe med Nicolas og 2 blovstrød løver (Storgaard og Hartlev) Jeg viste at der lå en slem modvind og lurede når vi skulle vende igen ude for enden af Brabrandsøen, så af taktisk årsager, besluttede jeg mig for blot at ligge på læ af Nicolas og IKKE deltage i arbejdet med at holde farten, hvilket de to Blovstrød løbere heller ikke var interreseret i. Det var tydeligt at Nicolas debuterede på distancen..... han virkede rigtig stærk - men undervurderede nok længden af løbet for han havde ikke noget imod at trække - hvilket han gjord i ensom majastæt fra 5 km og helt ud til 14 km.... Havde lidt dårlig samvittighed ved at "fucke" en klubkammerat på den måde og lade ham slide sig selv op - men omvendt så havde jeg en klar målsætning med løbet..... og det var den sidste plads på vores 3. mands hold. Men bortset fra det.... så har jeg da sjældent set en løbe så stabilt som Nicolas gjorde.... 7 ud af 9 kilometer på dette styk blev klokket i 3.16 m/km!!!!!!
Da vi kom ud for enden af Brabrand søen og  drejede tilbage op mod vinden ved omkring de 14 km - faldt Nicolas hurtigt fra som jeg havde forudset efter han havde arbejdet så sten hårdt hele vejen hertil. Herfra Var det kun jeg selv, Storgaard og Hartlev.... Ved 16 kilometer faldt Storgaard også fra og vi var nu kun 2 mand tilbage i gruppen, Vi fandt herfra og indtil mål ind i et fantastisk samarbejde hvor vi skiftedes til at trække et par hundrede meter af gangen i den ganske hård vind - Dette bevirkede at vi begyndt at hente ind på et par stykke som lå lidt længere fremme. Det lykkedes os at hente Morten Fransen og Thorkild sundstrup ved 20 kilometer skiltet.... hvilket betød jeg nu pludselig stod til at blive 2. hurtigtste mand på vores hold :-) Vi formåede at holde de to bag os resten af vejen - hvilket betød jeg kom i mål på en 9. plads i tiden 69.36 minut....

Jeg fik desvær ikke indfriet målsætning med at sætte PR, manglede sølle 10 sekunder, men omvendt viste jeg det ville blive svært med de vindforhold som lå for dagen..... Så det var ok. Men tilgengæld fik jeg indfriet målsætningen om en plads på vores hold. Så jeg kan derfor med rette kalde mig selv for dansk mester for 3 mands hold på halvmarathon distancen :-) :-) Det må nok være den medalje indtilvidere i mine løbe karierre, som har været aller aller fedest at få hængt om halsen!!!! SÅ FEDT.... og er squ lidt stolt over, at kunne være en del af det hold fra en klub som Aarhus 1900, med så sindsygt mange gode lang distance løbere :-)

Udover vi vandt holdkonkurrencen for Herrene.... så vandt Damerne den tilsvarende for dem. Herudover satte en meget stor del af mine trænings gruppe fra 1900 ML herre og dame gruppen en helt bunke PR's ved gårsdagens løb, og mange fik tilkæmpet sig diverse DM medaljer i alders klasserne..... Vi er i sandhed en fantastisk trænings gruppe i 1900 ML, hvor vi er med til at gøre hinanden endnu bedre!!!
Næste Løb Bliver for mit vedkommende HCA Marathon om 14 dage, hvor jeg forhåbentlig har fået friskheden tilbage i benene efter gårsdagens konkurrence. Har netop fået en bekræftigelse tilbage fra Mads Stryhn omkring, at jeg har fået et startnummer og bliver en del af Elite feltet ..... hvilket er første gange det er sket for mit vedkommende - så det blir fedt :-)
  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar