mandag den 23. september 2013

HC.A Marathon 22. september 2013

Fysisk: kl. 10.00, 42,195 km (Konkurrence)
Optakt: Optakten til løbet har været noget nær perfekt, de sidste mange måneder har træningen kørt perfekt, og jeg blev bekræftet i at formen var rigtig god til DM halvmarathon for 2½ uge siden, hvor jeg løb 69.36. Efter denne konkurrence var fokus på at få genvundet friskheden i både kroppen samt få ladet psykisk og mentalt op til den fulde distance her i søndags. Alt dette gik også som planlagt..... kroppen var frisk og mentalt var jeg 120 procent hvor jeg skulle være, jeg var hamrende klar på at skulle ud og give den gas og ikke mindst på at skulle ud og revancere min tid fra Hamborg marathon hvor jeg ikke følte jeg havde levet op til mine egne forventninger. Eneste problem i jagten på at indfri mine egne forventninger.... var det faktum at "feltet" ikke var særlig bredt. men omvendt så var jeg forberedt på dette - så det kunne ikke komme som nogen overaskelse at jeg nok vil komme til at løbe all alone det meste af vejen.... i jagten på min tidsmæssige mål - og ikke mindst i jagten på placeringen som bedste dansker.
Der stillede 4 Kenyanere til start, og umiddelbart skulle kampen om 5. pladsen og de 5000 kr stå mellem jeg selv og Finn Kazmarek fra Odense, som ligeledes ligger med en marathon pr omkring de 2.30.
Løbet: Starten gik, og ganske som planlagt kom jeg til at ligge og lurepasse og spare på kræfterne i en lille gruppe af halvmarathon løbere, Gruppen løb dog ganske meget ustabile tider, så efter 5 km slipper jeg bevist gruppen og finder ind i en ny med et par andre ½ marathon løbere og netop Kazmarek, men da hverken Finn eller jeg ønsker at bruge kræfter på at trække gruppen ender vi med at løbe ALLLTTTTTT for langsomt da pacet bliver overladet til nogle tilfældige halvmarathon løbere. Ved 10 km som vi splitter omkring 40 sekunder langsommere end jeg havde håbet... beslutter jeg mig for selv at gå frem for at skrue tempoet i vejret til de omkring 3.30 i snit, havde her håbet på at Kazamarek var interreseret i at deltage i arbejdet hvilket han ikke var. Så  jeg tog en hurtig beslutning og skruede fra km 11 - 13 voldsomt op for tempoet til 3.15 m/km af flere årsager. 1. for at Kazmarek ikke blot skulle kunne lure passe bagved, 2. hvis han gik med i rykket, var jeg sikker på han vil komme til at betale for det senere i løbet, mere end jeg selv, 3. jeg kom op til den foran liggende gruppe som jeg havde sluppet tidligere og vil så kunne bruge dem de sidste 6-7 km inden de løb i mål. Rykket gik som planlagt..... Kazmarak gik med og det tog væsentlig hård på ham end mig, selv om jeg trak og vi kom op til gruppen foran.
Da vi løb ud på anden rund strækning og derved de sidste 21 km. faldte Kazmarak fra lige med det samme, herfra viste jeg at det ville blive et langt slid i ensom majestæt hjem..... jeg havde min fatter med ude på ruten, hvor han kunne give mig mellemtider..... og det gik kun en vej - jeg øgede afstanden til ham stille og roligt. Ved 24-25 km fik jeg noget uventet ganske store problemer med mavsen, i form af alvorlige mavekramper - dette kunne kun skyldes en ting, væsken som jeg havde til at stå ude på ruten havde jeg fået blandet med et alt alt for højt sukkerindhold :-( :-( herfra og hjem var det ikke så sjovt!!!! kunne intet drikke resten af vejen... da jeg var bange for at det skulle gå helt galt med maven, herudover kunne jeg umuligt holde tempoet da alt fokus blev flyttet på maveproblemerne. Til mit held kan man sige at det var godt feltet ikke var bredere og at Kazmarek også faldt alvorligt meget i tempo, så fra omkring km 30, hvor jeg havde fået forbygget et habilt forspring og jeg samtidig kunne se tidsmålet smuldre - kunne jeg blot "jogge" den hjem og koncentrere mig om ikke at skide i bukserne ;-)
bortset fra mave problemerne løb jeg med kæmpe overskud.... var ikke på noget tidspunkt træt, og da jeg kom i mål - vil jeg våge og påstå at jeg sagtens kunne have fortsat i hvert fald 5 km mere. Et godt billede på at jeg i hvert fald ikke tempo mæssigt havde løbet mig fuldt ud. men feltet og i særdeles min mavse gjord det ikke muligt i dag for mig at løbe efter min drømme tid...... Noget jeg nok inderst inde godt viste - da det altså bare betyder rigtig meget om man har nogen at løbe med eller ej. Men efterfølgende så er jeg glad for at jeg valgte at løbe i Odense i år i stedet for Berlin, Frankfurt eller Amsterdam hvor betingelserne for hurtige tider nok er væsentlig bedre, for løbet gav mig tilgengæld en kæmpe oplevelse på en anden måde. i og med at jeg kunne gøre mig gældende i kampen om placeringen som den bedste dansker..... Det er squ bare fedt at være med fremme i feltet hvor det sker :-) Kom forresten i mål i tiden 2.31.35..... For nogen en rigtig fin tid - for mig en yderst skuffende tid. set i forhold til hvad jeg havde håbet og drømt om, og ikke mindst ved formen er til.
Fremtid: Har her dagene efter haft en lidt øm fod.... lige som efter Hamborg. det er åbenbart ikke sundt at løbe så langt i "racer" sko :-) Den næste månede holder jeg total løbefri..... i og med at jeg tager 3 uger til Afrika her i weekenden, så der bliver en lille kort periode her på bloggen. Når jeg kommer hjem starter jeg stille og roligt op igen - hvor planen er at kører en solid grundtræning henover vinteren.... krydret med starter i diverse motionsløb samt Dansk atletik forbunds vintertunering http://daf.sportstiming.dk/cms/default.asp?page=320&id=317
Alt dette med henblik på at toppe formen engang i foråret, til nogle endnu ikke planlagte løb.... i hvertfald ikke officielt... har dog nogen i tankerne allerede nu, og lur mig om jeg ikke løber i Odense igen næste år :-)
 


 
 
 
 
 

 












Ingen kommentarer:

Send en kommentar