mandag den 5. september 2011

Dm ½ Marathon - Audi Challenge

Fysisk: kl. 11.00, ca 25 km på dagen (Konkurrence)
Generelt: Wuhuuuu.... så var det endelig tid til konkurrence igen, havde virkelig glædet mig de sidste dage forinden og følte mig rigtig oplagt til at gi' den gas. Havde lagt en plan som sagde jeg skulle løbe lidt konservativt de første 5 km, hvilket viste sig at være helt umuligt da jeg først kom igang - ret hurtigt fandt jeg ind i en gruppe med 3 andre, i et pace som hed 3.30 m/km hvilket jeg havde planlagt.
Udover jeg selv fulgtes jeg med en løber fra Århus Fremad og 2 ret så prominente navne... hvilket henholdsvis var Peder Troldborg (tidligere danske mester på diverse distancer) og Thomas Ebert (Ol guldfireren), Vi fandt rimelig hurtigt ind i et godt samarbejde, hvor specielt Troldborg førte an.... De første 5 km blev splittet i 17.30 og 10 km blev splittet i 35,01 så det planlagte pace blev fult til punkt og prikke. Ved 15 km var fremad løberen og Troldborg begyndt at hænge lidt, hvorefter undertegnede og Thomas Ebert fortsatte sammen, omkring 17,5 km fik jeg en mindre krise hvor jeg måtte slippe - og herfra løb jeg alene til mål på Viby stadion. jeg satte omkring 20 sekunder til det planlagte pace på de sidste 5-6 km, og kom derfor i mål i tiden 1.14.15 (3.31 m/km), Ny PR og et rigtigt super fedt og veldisponeret løb. Jeg kom sammenlagt ind på en 17 plads i DM sammenhæng, hvilket jeg er yderst tilfreds med....... Skal jeg pege på et enkelt minus ved dagens løb, må det være at jeg kun var sølle 26 sekunder fra at blive 3. mand på det Århus 1900 hold, som vandt DM Bronze medaljer.... ØVØV. Men fuck det - Ny pr og en super fed oplevelse....
Nu skal jeg vist blot "slappe af" og sørge for vægten ikke stiger de næste 14 dage så jeg kan være helt på toppen til DM på den fulde distance i Odense, dagens løb har i hvert fald overvist mig om, at jeg burde kunne holde et pace på omkring 16 kmt (3.45 m/km) hvilket vil sende mig et godt styk under de 2.40....

http://www.aarhus1900.dk/aarhus-halvmarathon/diplom2011.asp?ID=5113&AID=1095

6 kommentarer:

  1. Sejt løbet! Nu bliver det spændende at følge dit løb d. 18 :)
    Hvordan begyndte din "løbekarriere" egentlig? Har du altid været så hurtig på længere distancer eller er det noget, der har taget rigtig lang tid at oparbejde?

    SvarSlet
  2. Mange tak skal du have Maia, sødt af dig at skrive:-)glæder mig da også til at få en opdate på dit løb i Berlin...

    Hmmm.... godt spørgsmål. jeg er vokset op i en løbe familie og har blandt andet en far som tidligere har løbet 2.26 på marathon og en stor søster som i hendes "ungdoms" år, var en af Dk's bedste langdistance løbere. løb også selv en lille smugle seriøst ind til jeg blev 13-14 år, hvor jeg så pludselig syntes at det var sjovere med fodbold, håndbold, piger, øl og tobak.
    Jeg startede faktisk først op igen her for lidt over 2½ år siden i forbindelse med Hamborg marathon.... og den gang løb jeg bestemt ikke særlig hurtig, da jeg var stor ryger og festede lige rigeligt.... efter dette løb besluttede jeg mig for at ændre livsstil og se hvor langt jeg kunne bringe det, så efter 13 år slukkede jeg smøgerne, droppede McD og skruede en anelse ned for byturene, og så er tiderne ellers bare blevet bedre og bedre siden..... men alting tager tid, og jeg er gået fra at have en uge mængde på omkring 30 km for 2½ år siden til nu at kunne træne omkring 140 - 160 km. så mit svar må nok være at det er 80 procent hårdt arbejde og 20 procent genetik....Jeg er IKKE en udpræget sprinter af natur og kropsbygning, så det er de længere distancer som tilfalder mig bedst..... er måske faktisk en anelse for tung/stor til at blive en rigtig god marathon løber og burde nok satse på 10 km og ½ marathon i stedet. Men må nok indrømme at det er på marathon distancen jeg finder størst inspiration, så indtil videre fortsætter jeg med det.
    Jeg tror at med hårdt arbejde, den rigtige ånd og masser af tålmodighed kan man komme rigtig rigtig langt.... og det er squ lige gyldigt om man er bygget som Wilson kipketer eller Hr. Jensen med et par kilo for meget på side benene :-) og om man vil være super løber eller super advokat.... Så længe man kan finde motivation i det man laver, skal man nok nå sine mål. De kloge trænings nørder siger iøvrigt, at det kan tage helt op til 7 år, før man har nået sit potentiale, så indtil videre fortsætter jeg..... og håber på de har ret, har nemlig stadig lige en del minutter af tage af tiderne før jeg har nået mit mål :-)

    Har du forresten selv en træningsblog eller noget i stil med det????

    SvarSlet
  3. Jeg har desværre ikke en træningsblog - ihvertfald ikke en online én af slagsen, for er ik sikker på den ville være interessant for andre ;)
    Jeg har dog en online indsamling hvor jeg løber for Kræftens Bekæmpelse i Berlin og til et 6timers løb i november.
    Jeg kom til at tænke på, hvordan er din kost-"strategi" egentlig i ugen op til løbet? Jeg synes nemlig det er meget interessant at følge, hvordan det for nogle nærmest gøres til en videnskab mens andre tager den på gefühlen.
    Sjovt nok, så ville jeg gerne være et par kilo lettere når det går løs i Berlin - men har så paradoksalt løbet 10km PR idag! Jaja, den PR er ikke på niveau med din, men det var stadig fedt :)

    Maia.

    SvarSlet
  4. Hey.
    Sådan... tillykke med PR, var det bare i træningen - eller er der nogle som arrangere løb på sådan en onsdag, hvad blev tiden? Lyder da interresant med 6 timers løb, hvor skal du det henne? jeg har faktisk selv planer om en gang når jeg er færdig med at løbe "hurtigt", at prøve krafter med det dersens ultraløb - synes sku det er vildt imponerende at nogle løber både 50-100-200 og 300 km ud i en...

    Jeg er nok en af dem, som tager den på gefühlen dog med lidt omtanke :-) for mig er det vigtigste de sidste par uger op til, at jeg spiser lidt mindre portioner.... nu når træningsmængden skrues markant ned under nedtrapningen - det dummeste man i hvert fald kan gøre er at ta' 1-2 kg på, for som tommelfinger regl betyder 1 kg 3-4 sek mere pr kilometer. ellers holder jeg mig totalt fra fed mad og "rødt" kød de sidste 4-5 dage op til... ellers spiser jeg som jeg altid gør, en del kylling, grøntsager, ris og pasta. altså ikke noget hokus pokus :-) ellers bare fyld lidt ekstra kulhydrater på de sidste dage op til evt i form af pasta, havregryn, grovkiks, og måske lidt ekstra nutella på toastbrødet ;-) bare husk at drik en del ekstra vand da kroppen kræver væske for at lagre/binde glykogenen i musklerne/kroppens depoter.
    Men hvis jeg selv sku være lidt kritisk så var kosten nok et sted jeg selv kunne forbedre mig... godt nok har jeg droppet fastfood og prøver generelt at leve forholdvis sundt - men har umådelig svært ved at holde mig fra slik, kage og andre søde ting når jeg er på arbejde :-( He he.....

    Du skulle da ellers overveje at få dig en trænings dagbog/blog - det er fantastisk motivation at kunne logge sin træning et sted... hvad du finder af inspiration ved at følge min træning, kan jo være den samme inspiration en anden kunne finde i din :-) jeg følger da selv med i et par andres træning en gang i mellem.

    Klaus

    SvarSlet
  5. Du har helt ret - jeg er jo trods alt blevet inspireret til at løbe Vo2max ved at kigge med her ;)
    Igår var bare træning, men ikke desto mindre blev tiden 45:07 - men må nok erkende jeg mere er en distanceløber end en sprinter :)
    Men jeg er meget imponeret af løbere som f.eks. dig, når jeg tænker på den gennemsnitsfart du gennemfører et maraton på!

    6timers løbet er i Grenaa, det skulle efter sigende være et rigtig godt løb for debutanter indenfor ultraløb - et ekstra plus er, at der bl.a. er Faxe Kondi i depotet til når det bliver lidt tough + kagebord efterfølgende ;)

    SvarSlet
  6. He he... Kagebordet burde i sig selv være nok til jeg skulle hoppe med på den "ultra" vogn allerede nu, eller er kagebordret også for tilskurere? ;-)
    Men bliver spændende at se hvor mange km du når på de 6 timer.....

    Det er sku da en flot tid, hvis du kan løbe det under træning kan du jo løbe endnu hurtigere til en konkurrence :-)

    Tak skal du... det er blandt andet det der er så fedt og motiverende ved at træne så meget, det tempo jeg holder på en ½ marathon nu (3.30 m/km) kunne jeg knapt holde for 2 år siden når jeg trænede 1000 meter intervaller....

    Lyder godt at jeg har været med til at inspirere dig til Vo2 max - det er mit hade træning nummer et, men der er desvær ingen vej uden om hvis man vil være hurtigere :-) husk blot at de lange tærskel intervaller/tempo ture er lige så vigtigere - da de gør dig i stand til at holde farten i lang tid, hvilket jo er sindsygt vigtigt i langdistance. Nu ved jeg ikke hvor meget du "nørder" den med din træning, men jeg træner selv udfra princippet om at periodisere min træning op til et løb (Arthur lydiard filosofi)

    Periode 1: Grundtræning (lige så længe som det nu passer... men "The bigger the base, the higher the peak"

    Periode 2: mængde + bakkesprinter (4 uger)

    periode 3: mængde + Vo2 max interval (4 uger)

    Periode 4: mængde + Tærskel interval + m-pace (4 Uger)

    periode 5: Nedtrap + Vo2 max og M-pace (3 uger)

    Og ellers bare stigende længde på dine lange ture fra begyndelsen og frem til nedtrapningen, det plejer for mig at give en rigtig god form top.

    SvarSlet