søndag den 11. september 2011

Træning 11. September 2011

Fysisk: kl. 22.30, 13 km på dagen (Marathon pace)
Generelt: Blev løbet efter arbejde, opvarmede 2 km hvorefter jeg løb 10 km i marathon pace på løbebånd og med 1 % hældning. Træningen gik rigtig godt og de 10 km føltes ganske "nemme" at komme igennem. Der er nu kun en uge til slaget skal stå.... den næste uges tid kommer kun til at byde på 30 km inden søndag - så skal nok nå at blive rigtig rigtig rastløs :-) men mon ikke det nok skal gå, skulle jo gerne være fuldt restitueret om 7 dage.....

2 kommentarer:

  1. Hej igen Klaus :)

    Lydiards træningsfilosofi lyder bestemt interessant - og nu hvor jeg alligevel skal fordrive den overskydende tid med noget her i nedtrapningen, så vil jeg da lige give ham en chance på Google ;)
    Eller måske der er en bog du specifikt kan anbefale?

    Jeg har faktisk et spørgsmål til dig, som poppede op idag under min løbetur: jeg løb et halvmaraton i sidste uge med en gennemsnitlig kilometertid på 4:57. Passet var på løbebånd, så i den forbindelse tænkte jeg på, om det er muligt at overføre det til en realistisk kilometertid i Berlin her om 2 uger?

    For når jeg kigger på mine tider i løbet af de sidste ugers træning er de markant forbedrede ift. mine træningstider op til CPH (hvor jeg også løb en stor del af mine pas på bånd), så jeg er lidt i syv sind. For selvfølgelig går jeg efter en PR, men på den anden side ku det være fedt at finde et tempo, som efterlader overskud til ekstra fart i de sidste 5-7km :)

    Maia.

    SvarSlet
  2. Hey.
    Det synes jeg bestemt du skal gøre, kan personlig godt selv lide at der er lidt struktur og teori bag min træning.... og jeg synes bestemt det har været godt for min egen træning med periodisering. så forhåbentlig bliver det også det for dig :-) en egentlig bog kan jeg ikke anbefale - men der skal da nok være nogle stykker... jeg har selv gjordt brug af og tilegnet mig viden på google og diverse løbe nørd hjemmesider....

    Med hensyn til dit Marathon pace og om det er muligt er meget svært for mig, at svare på udfra nogle trænings ture du har haft. men var din trænings tur med 4.57 m/km en hård "tempo tur" og en træning af dit marathon race pace - så vil jeg da sige det er ganske realistisk at overføre til Berlin hvis ellers turen blev løbet med "overskud" og stabilt tempo hele vejen.... men var det en all out trænings konkurrence tur - så er svaret nej.

    Ved hjælp af en "løbetids beregner" på loebesiden.dk http://www.loebesiden.dk/beregn_tid.php

    Så vil din ½ marathon på ca 1.44 give en estimeret marathon tid på 3.35... men tager man derimod din 10 km " PR konkurrence trænings tur på 45.07" for nylig og trykker den ind så får du en estimeret marathon tid på 3.27 (4.55 m/km).... Så udfra den vil det bestemt være realistisk at du kan holde 4.57 m/km hele vejen i berlin.

    Det er i hvert fald min egen erfaring, at beregneren giver et ganske fornuftigt og realistisk billede af hvad man ca. kan præstere +- nogle minutter selvfølgelig.
    Der er jo desvær bare en helt masse andre faktore som spiller ind på dagen om man kan præstere og om de sidste 5 - 10 km bliver "behagelige" osv osv osv...... herunder bla. erfaring, træningsbelastning, vejret, kommer du til at løbe alene eller kan du lig på "hjul", energi/væske indtag, god eller dårlig dag, antallet af langture og træning af fedtforbrænding under træning.

    Nu ved jeg udfra min egen træning at jeg med 99% sikkerhed kan holde mit eget planlagte marathon pace (3.45m/km) +- lidt selvfølgelig alt efter dagsformen. i og med jeg har trænet rigtig rigtig mange ture i dette tempo, og mine Test konkurrenceløb indikere at formen er til det. Så hvis din mavefornemmelse, formen og du ellers har trænet dit tempo på 4.57 som egentlig Marathon pace træning så er det da bestemt realistisk vil jeg tro :-) Så bare helt roligt det skal nok gå dig godt der nede.....

    SvarSlet