søndag den 3. juni 2012

Nykredit Aarhus City ½ marathon

På vej op af stadion allé omkring 16 km
Fysisk: kl. 10.00, 23 km (konkurrence) 
Generelt: så blev det mandag og jeg far fundet tid til at få skrevet et par ord om gårsdagens ½ marathon.... har ligeledes nået at få reflekteret over min egen præstation og løbs oplevelsen generelt. Jeg havde længe gået og glædet mig til netop dette løb - da det helt tilbage fra starten af året har været planlagt til et af de løb jeg skulle toppe formen til, men som tidligere nævnt var jeg jo stortset skadet hele marts og april, hvilket selvfølgelig har påvirket mine forberedelser ret så kraftigt. men følte egentlig at formen var ganske okay taget dette i betragtning, de seneste knap 5 uger op til er gået rimelig godt. så jeg var inden starten ganske fortrøstningsfuld.... Jeg havde dog hverken planer om gode placeringer eller personlig rekorder, målet med løbet i går var at få en god løbs oplevelse oven på et par konkurrence fattige måneder, samt at få del i de penge som lå og ventede på de 20. bedste herre som kunne løbe under 1.15.01. Grundet et par konkurrence fattige måneder var jeg mildest talt meget i tvivl om formen var til 1.13 lav eller 1.14 høj, så folk som har gået og spurgt op til løbet hvad tid jeg regnede med - har jeg altså ikke løjet for når jeg blot har sagt, at jeg håbede at komme under 1.15 samt få del i pengene.
Inden løbet havde jeg aftalt et følgeskab med min klub kammerat Claus Poulsen, vi havde aftalt et forsigtigt udlæg men henblik på at komme nemt igennem de første 5 km som var lidt lettere kuperet, vi fandt kort efter starten ind i en gruppe på 5-7 mand og splittede modsat planlagt de første 5 i 17.10... altså alt for hurtigt i forhold til planen... 5-10 km blev splittet i 17.30, så altså lidt hurtigere end beregnet... men det var ok, for må nok indrømme at vi lure passede lidt og egentlig bare lå og fissede husleje af bagved 3 andre som trak gruppen.
Resten af turen hjem gik lidt langsommere da der gik lidt taktik i gruppen ude omkring havnen/strandevejen pga vinden, der var ganske meget uenighed om, hvem der skulle trække i modvinden hvilket ingen rigtig gad.... dette resulterede i nogle langsommere kilometer tider og meget varierende tempo. vi lå ellers inden dette til en sub 1.14 tid. så med dette blev planen og målet for mit vedkommende revurderet til blot at vinde gruppen samt komme under 1.15.
Ved ca 16,5 km lavede Thorkild Sundstrup fra Århus fremad atletik et kraftigt ryk, hvilket fik gruppen til sprænges. jeg selv og en unavngivende gik med, men vi måtte slippe efter et par hundrede meter. så de næste 3-4 km lå vi lidt på mellemhånd og skiftedes til at tage føringer.... noget overraskende gik Thorkild Sundstrup dog helt kold omkring 20 km... han sagde efterfølgende at han havde fået kraftigt sidestik. med en lang spurt fra 20 km og i mål (3.13 m/km) lykkedes det mig at vinde vores lille gruppe og komme i mål i tiden 1.14.07 (3.30 m/km) og en samlet 9.plads. Jeg fik hermed indfriet mine mål om sub 1.15, vinde nogle monetter og få en god løbs oplevelse.
Generelt var det bare en kanon løbsoplevelse igår.... påtrods af at hverken vejr eller rute indbød til hurtige tider.... og her dagen derpå har benene det ikke være end, hvis jeg havde løbet et hårdt interval pas. hvilket bekræfter mig i at formen er ganske fin og sammenholdt med den overraskende friskhed jeg følte i mål, er jeg overbevist om jeg sagtens vil kunne løbe væsentlig hurtigere under bedre forhold, hvor der ikke går taktik om penge præmier i det.... For valgte nok halvvejs igår blot at løbe den homesafe hjem da jeg kunne se placeringen og tiden var hjemme. Herudover synes jeg også det er værd, at nævne den super gode opbakning der var på ruten igår... det gør det squ bare ekstra fedt at deltage i sådan nogle løb - når der er fyldt med venner, familie og bekendte ude på ruten som hepper på en.... så tak til alle jer!!!! og generelt et stort plus i bogen, fra min side, til Aarhusmotion for et rigtig godt og velorganiseret arrangement... og generelt bare tak for en pisse god og hyggelig dag til familie og de venner som jeg fulgtes med til og fra løbet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar