torsdag den 2. december 2010

Lidt nørderi, om hvilke filosofier jeg træner udfra.

Jeg tilrettelægger min træning udfra bla. Arthur Lydiards træningsprincipper, Hvilke sætter fokus på et højt antal lange langsomme kilometer i grundtræningsperioden for herefter og periodisere træningen frem mod et "Peak" på et givent tidspunkt. formålet med de mange kilometer er at opbygge en så stor aerob base som overhovedet muligt gennem vinteren. Altså at få en enorm udholdenhed, som man så kan bygge videre på i den specifikke træning frem mod en konkurrence. Arthur Lydiard mener ligeledes, at man bør sigte på minimum 160 km ugentlig og gerne +200 i en længere periode. Dette kræver dog flere års tilvending, men jeg har klart for mål, at nå der op af kilometermæssigt i løbet af de kommende par år, hvis motivation ellers kan bevares, og kroppen kan holdes skadesfri. Undervejs i den specifikke træning frem mod en konkurrence, indsætter jeg jævnligt testløb, hvorudfra jeg kan bestemme den optimale træningsintensitet, indenfor de givne træningsformer, hertil bruger jeg "Jack Daniels Running Formula".

Ingen kommentarer:

Send en kommentar