mandag den 17. november 2014

Grenå 6 timersløb

Grenå 6 timers løb 15/11
Fysisk: Kl. 09.30, 81,175 km (ultraløb)
Generelt: Så fik jeg endelig tid og overskud til at komme med en lille beretning fra min ultraløbs debut i lørdags i Grenå, tilmeldte mig løbet for omkring 2 måneder siden uden de store forventninger til hvordan det skulle komme til at gå..... Ville egentlig blot bruge løbet som en slags motivations faktor for, at have noget at se frem til i min efterårs træning, nu når jeg ikke deltager i Vintertuneringen (Cross). Herudover har jeg altid haft en indre drøm om, at jeg en dag skulle prøve at lave et eller andet sindsygt crazy hårdt - hvilket meget vel kunne gå hen at blive et ekstremløb en gang i fremtiden når jeg er færdig med at løbe hurtigt. Så Grenå 6 timers løb var altså blot en smag på fremtiden og en lille motivations faktor i en ellers lang grundtrænings periode. Men dermed ikke sagt at jeg ikke havde nogen ambitioner for selve løbet - havde forinden sat mig den målsætning at jeg først og fremmeste skulle have en god oplevelse, herudover vil jeg vinde løbet og ikke mindst komme udover de 80 km. Det korte af det lange er at alle tre målsætninger blev indfriet..... Så nu kan jeg indtil videre parkere mine ultra planer med succes og se frem mod næste år hvor der igen skal løbes stærkt på knap så lange distancer :-)
 
Beretning: Med hensyn til selv løbet, så gik det egentlig som jeg nogenlunde havde forudset.... dog en mikrosmugle for hurtigt på den første halvdel hvor del blev til lige under 42 km. og altså en estimeret slut distance omkring de 83-84 km. hvilket var lidt længere end jeg havde planlagt. Men jeg kom til at ligge samme med Søren Rasmussen fra starten af og han havde planlagt et lidt hurtigere udlæg end jeg, herudover var der den senere nummer to som lagde ud som lyn og torden - og for ikke at miste ham helt af syn og tabe løbet allerede fra starten af valgte vi at holde ham i en forholdsvis kort snor med en maxs margin på omkring et minuts penge. Søren og jeg hentede ham igen omkring de 2 timer hvorefter han gik ned i kadance og fandt hans eget tempo. Herefter løb jeg videre med Søren Rasmussen helt fremtil omkring de 4 timer, her fik jeg en Lille krise med mavsen som gjord at jeg blev nødtil at forlænge ruten ind omkring den nærliggende hal hvor toilet faciliteterne var - dette kostede mig godt minuts tid, men var nu ikke nervøs for at jeg ikke kunne komme tilbage i løbet.... for var rigtig godt løbene og der manglede stadig omkring 2 timer. 
Men ud fra toilettet jeg kom og i gang igen.... og til mine noget store overraskelse havde jeg hentet Søren allerede efter en omgang. Han hang på i en lille omgangs penge hvorefter han måtte slippe mig og finde ind i hans eget tempo - som er alfa omega på sådan en distance. Herfra løb jeg alene hjem de sidste knap to timer og udover et enkelt toilet besøg lidt senere gik det rigtig fint.... kunne dog godt mærke den sidste time, at jeg begyndt at blive lidt presset på energien og ikke mindst på "styrken" omkring mine led, muskler, sener, knogler eller hvad man nu siger - Konditionens mæssigt var jeg ikke presset på noget tidspunkt og formåede da også at løbe den sidste runde af løbet i et opskruet tempo, som gjord at jeg lige knap og nap fik løbet 26 runder af 3.125 km :-)
Alt i alt en rigtig rigtig fed dag i selskab med min bedste ven mikkel(og familie), min lækre kæreste og min fatter som cyklede rundt på ruten de sidste par timer og heppede på mig. Løbet blev sluttet af med præmieoverrækkelse og fællesspisning inden resten af weekenden blev tilbragt i sommerhus med hygge og afslapning.
 
Fremtid: Den står på restitution!!!! Har da sjældent været så brugt i mine ben..... kan vist bedst sammenligne det med første gang jeg havde løbet marathon på en noget sparsom kilometer mængde træning. Mine ben er helt ved siden af sig selv og jeg kan slet ikke finde ro.... jeg har sovet elendigt de sidste par nætter - fordi jeg ligger og vender og drejer mig og har en slags vokseværk agtig smerte i benene. Herudover har jeg ikke bare normal muskel ømheden - har dissideret ømhed på nogen af knoglerne ved knæet og i hoften :-/ Så tager lige en slapper uge.... så jeg ikke render ind i en overbelastnings skade. Jeg har heldigvis god tid - da min næste form top først skal være til marts månede hvor den står på DM 10 km. og med den grundform jeg ligger for dagen - mister jeg ikke ved et par ugers ro. Men bortset fra smerten og ømheden her bagefter - har mit lille ultra debut projekt været rigtig fedt og til andre som har lyst til at debutere på et tidspunkt, så kan Grenå 6 timers løb bestemt anbefales.... et rigtig rigtig godt arrangement. Min utrolig søde kæreste har hygget sig lidt med hendes helt nye iphone6 og har imens jeg har løbet og tudet over mine ømme ben haft tid til at kreerer en mindre film fra i lørdags: https://www.youtube.com/watch?v=VNSIFetmGPw&list=UUXK6e9JQwGqwSt-eYGTATxw   
 
 
      

2 kommentarer: