søndag den 16. september 2012

Viborg 3/4 Marathon 16. september 2012

Fysisk: kl. 10.30, 36 km (Lang/tempo tur)
Generelt: Opdagede her tidligere på weekenden at man kunne løbe den noget usædvanlige distance 3/4 marathon (31,5 km) i forbindelse med Viborg City Marathon. Og da mit program dikterede 32 km langtur søndag - var dette jo en oplagt mulighed..... altså at bruge det som en god hård trænings tur og ikke som en dicideret konkurrence. Den endelige beslutning blev dog først truffet sidste på lørdagen da jeg skulle til min fars 60 års fødselsdag, samt at jeg ikke gad tage der op alene. men min ven Mikkel var ligeledes frisk på en bette søndags tur..... han løb dog kun 10 km, hvilket han gjorde rigtig godt og satte ny PR.
Jeg havde som udgangspunkt besluttet mig for at jeg ikke ville give den maxs gas - men istedte bare lade folk løbe hvis der var nogle som ønskede at løbe hurtigt, og så fokusere på et roligt udlæg på første runde - og derefter skrue lidt op for tempoet. Fra starten af var der en lokal løber som åbenbart mente han skulle gennemfører i et tempo snit på 3.40 m/km hvilket jeg overhovedet ikke gad - så han fik lov at løbe og havde efter de første 10,5 km opbygget et forspring på 2,5 minut. Herefter øgede jeg som planlagt hastigheden på 2. runde, hvilket gjorde at jeg 2 kilometer inde på tredje og sidste runde have indhentet ham igen - da han var gået død... hehe :-) da jeg havde hentet ham "stoppede" jeg næsten op og løb 4-5 kilometer med ham i et nedsat tempo som mindede lidt om det jeg havde på første runde. satte dog tempo op igen da der manglede 4 kilometer - så jeg kunne løbe alene over mål stregen med et forspring på 3-4 minutter til nummer 2. Generelt var det et pisse godt løb, hvor jeg havde stort overskud hele vejen og ikke på nået tidspunkt var presset.... så det var altså en god lang tempo trænings tur  og det samlet snit for de 31,5 kilometer blev 3.44 m/km. Mine 3 runder blev splittet i henholdsvis 40.44, 38.28 og 39.15. efterfølgende afjoggede jeg ca 4,5 kilometer... så samlet blev der altså logget 36 kilometer i bogen, en rigtig marathon dag, hehe :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar