tirsdag den 5. marts 2013

Træning 5. marts 2013

Morgen
Fysisk: kl. 06.45, 13 km (intervaller)
Generelt: Da programmet for aftenens 1900 træning dikterede rolig tur pga. weekendens DM i Cross i Herning, besluttede jeg mig for at løbe intervaller fra morgenstunden af så jeg kunne deltage i aftenens træning med knejterne. Jeg havde jo ikke løbet konkurrence i weekenden da jeg var på skiferie - så ingen grund til "afslapning" for mit vedkommende :-) morgenens pas blev løbet som følger på bånd:
3 km opvarmning i 4.08 m/km
3000 meter i 3.15 m/km, 2 minutters pause
2500 meter i 3.10 m/km, 2 minutters pause
2000 meter i 3.05 m/km, 2 minutters pause
2,5 km afjogning i 4.00 m/km
Påtrods af det tidlige tidspunkt på dagen, var jeg særdeles godt løbende, tempoet på intervaller føltes rigtig rigtig godt, og jeg havde ingen problemer med at holde tempoet. tegner godt for mit upcoming 10 km pace til DM 10 km her i Århus den 24. marts. Super morgenpas!!!
Aften
Fysisk: kl. 17.30, 14 km (varighedsløb)
Generelt: Som nævnt tidligere var der bare "tur" på programmet med knejterne i dag, for første gang i år for mit vedkommende bød det på en tur i Marselisskoven på de mudrede skovstier, ikke ligefrem mit ynglings underlag!!! men nok mest på grund af det kuperede terræn.... ikke lige frem noget for en "landevejs røver" som mig :-) men fuck vor er omgivelserne egentlig lækre i skoven, og selvom snit tempoet på dagens pas blot var 4.20 m/km, tror jeg ikke man skal undervurdere den samlede trænings belastning.... pulsen stiger nemlig adskillige slag pga det variene terræn :-) i anledning af at det netop var årets første tur i marselisskoven, kan jeg jo passende linke til en artikel jeg er faldet over i dag på motiondanmark.dk som omhandler min trænings guru Arthur Lydiard, artiklen hedder "Arthur - løbernes konge" 
Nu vi snakker lidt om min trænings guru - må jeg nok indrømme at jeg i min nuværende og sidste  "marathon periode" op mod frankfurt marathon, har forsøgt mig med en lidt anderledes trænings sammensætning.... den er stadig lydiard inspireret - men nu med en snert af de filosofier som Renato Canova står for. Dette kommer blandt andet til udtryk i at jeg er begyndt at løbe en del Marathon pace i forbindelse med mine Longruns, herudover løber jeg ligeledes nogle længere interval serier i omkring mit marathon pace i den sidste halvdel af min specifikke marathon periode.... dette kunne blandt andet være 4 x 3000 meter eller 3 x 5000 meter i MP. har det  nærmere interrese kan der læses om Canova her. Af danske elite marathon løbere som er Canova inspireret kan blandt andet nævnes de to Herning Drenge Farsøht og Faurschou.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar