søndag den 21. august 2011

Træning 21. August 2011

Morgen

Fysisk: kl. 09.00, 14 km (mængde træning)

Generelt: Blev løbet på bånd inden jeg skulle på arbejde, ikke så meget at sige til dette pas, løb i mit sædvanlige mængde tempo på 14,5 kmt. fin morgen træning.

Aften

Fysisk: kl. 22.30, 14 km (Tærskel intervaller)

Generelt: Aftens pas blev løbet hjemme i Århus og på løbebånd efter jeg havde fået fri fra jobs. Manglede 14 km for at nå mine planlagte 170 km, så det passede lige med lidt opvarmning, og ellers en omgang tærskel intervaller.... Løb følgende intervaller adskilt af 1 min pause:

4000 meter: 3.35 m/km

3000 meter: 3.25 m/km

2000 meter: 3.15 m/km

1000 meter: 3.05 m/km

Passet gik rigtig rigtig godt, og samtlige intervaller blev løbet med stort overskud og en forholdsvis lav puls taget tempoet i betragtning, så det var en super aften træning. Ellers har ugen været en blandet fornøjelse - men min nye uge rekord på 170 kilometer kan ingen ta' fra mig. ugen startede skod med lidt sygedom og en frygtelig tur på 28 km, men ellers har ugen budt på nogle super kvalitets pas - herunder en glimrende oplevelse og tid til DHL staffeten i tirsdags. Kan godt mærke kroppen har løbet mange kilometer, og specielt i fredags efter min langtur torsdag, så tror det bliver godt med noget nedtrap her de kommende 4 uger. Er virkelig optimistisk for henholdsvis audi challenge ½ marathon om 14 dage og for den sags skyld også HCA d. 18 september..... for formen er virkelig god PT......

3 kommentarer:

  1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  2. Hey Klaus!

    Jeg tror du er den helt rigtige person at stille dette spørgsmål: hvad er din holdning til løbebånd kontra udendørs løb? Jeg tænker specifikt i forhold til at opretholde det samme tempo, når du overfører din træning til udendørs konkurrencer?
    Det skal lige siges, at jeg ikke er en af "løbebånds-modstanderne", men bruger det selv flittigt - særligt i forbindelse med intervalløb :)

    Maia.

    SvarSlet
  3. Hey Maia.
    Tak for spørgsmålet.... min holding til løbebånd er absolut positiv, i og med at jeg selv træner 2/3 af mine kilometer på et sådant.... Grunden til at jeg træner så meget indendørs er, at jeg løbe så mange kilometer, synes nemlig ofte at jeg kan have problemer med at holde tempoet i min træning, hvis jeg løber udendørs, hvilket højest sandsynligt skyldes min mængde og at jeg ofte er lidt træt i stængerne. Elsker at ta' mine rolige restitutions tur udendørs, hvor tempoet er mindre vigtigt og jeg istedet kan nyde naturen og omgivelserne. Men hovedparten af mine kvalitets træninger (langture, intervaller, tempoture) løber jeg som sagt inden dør, da båndet er med til at sørge for at jeg holde det præcise tempo hele vejen.....
    Personligt har jeg ikke problemer med at overfører tempoet til udendørs konkurrencer... men jeg træner for det meste også med 1 - 2% procent hældning på båndet for at kompensere for manglende vindmostand (dog ikke på min langtur), af andre positive elementer ved indedøre træning kan nævnes luftfugtigheden og varmen, som jo ofte er høj - hvilket jeg i hvertfald selv bilder mig ind har gjordt det nemmere for mig at klare den ulidelige varme som har været de sidste par år jeg har løbet i Hamborg. Men som sagt jeg er yderst positiv indestillet overfor løbebånd og har personlig ikke selv haft problemer med at overfører tempoet til udendørs konkurrencer. Håber det var svar nok - ellers er du velkommen til at skrive igen.

    mvh Klaus

    SvarSlet