onsdag den 24. juli 2013

Træning 24. juli 2013

Fysisk: kl. 13.00, 30 km (varighedsløb)
Generelt: Dagens pas blev løbet lige her over middag.... Shit det var HOT!!! valgte at løbe stille og roligt og spare på krafterne i forhold til at det var varmt, gårsdagens interval træning og den kommende weekends konkurrence. Varigheden og kilometerne var altså prioriteret højere end tempoet i dag... hvilekt resulterede i at de 30 km "kun" blev snittet i 4.10 m/km. Alt i alt ok tur hvor jeg specielt på første halvdel var en anelse tung i kroppen.

6 kommentarer:

  1. Hej Klaus.

    Jeg har fulgt lidt med på din blog de sidste 2-3 måneder, og har et hurtigt spørgsmål ang. løb i sommervarmen:

    Hvis du skal løbe konkurrence, sætter du så mere realistiske målsætningen i forhold til vejret, eller kører du bare på og håber på det bedste?

    F.eks. at du lægger nogle % til km-tiderne hvis du skal løbe i f.eks. 30 gr. varme.

    Mvh Jan Kragh

    SvarSlet
  2. Hej Jan
    Tak for spørgsmålet.... godt at hører at der er nogen som følger lidt med på bloggen :-)

    Det kommer lidt an på hvad du tænker med "vejret".... det er klart at hvis det blæser så taber man lidt tid plus det er hårdre at holde farten. så her handler det om at løbe med hovedet og prøve at lægger så meget som muligt i læ bag nogle andre - og så lade dem bruge krafterne på vinden.

    og med hensyn til varmen.... så vil det i sagens natur være væsentlig hårdre hvis der er +20 grader da pulsen stiger der efter og dehydrehing spiller en væsentlig rolle, og det kan forringe ens ydeevne væsentlig, hvis man komemr i væske underskud. Så også her vil jeg nok lægge lidt forsigtigere ud også sørge for at tanke væske.... Specielt på ½ og 1/1 marathon!!! på 5 og 10 km er det ikke nødvendigt med væske indtage hvis man er i balance inden man går igang.... Så her vil jeg give den gas som jeg ellers ville gøre.....
    Men på de lange distancer er det meget vigtigt at starte med at tanke op allerede i starten af løbet og inden man måske føler sig tørstig - for er man først dehydreret kan man ikke rette op på det under løbet... herudover hvis man drikker sukkerblandinger skal de ikke være så stærke da "sukkerblandingen" kan mindske væske optaget og give mave problemer hvis det er for koncentreret..... Håber det var svar nok.....

    Eller sskriver du bare igen :-)

    mvh

    Klaus

    SvarSlet
  3. Hej Klaus,

    Tak for dit svar, det giver god mening. Jeg synes dog selv at jeg "ramt" af varmen også på 5 og 10 km, men måske er det mere psyken end kroppen der gør at jeg performer dårligere i varmt vejr.

    Fedt at du skriver en detaljeret trænings-blog, jeg prøver at lære lidt om hvordan jeg bedst træner, så det er fedt at der er så mange opdateringer.
    Det giver også et super godt indblik i at det ikke "bare" er talent, men især målrettet hård træning der giver udslaget!

    Jeg startede først for alvor med at løbe efter nytår, og bliver mere og mere seriøs og målrettet i min træning. Selvom jeg slet slet ikke er på dit niveau, så er jeg overasket over at jeg løber hurtigere nu end jeg gjorde for 15 år siden(er 36 nu). Mine mål for i år er at kunne løbe 5km sub 18, 10 km sub 37 og ½-marathon sub 1:25, så jeg prøver at få mere fart ved ved bla. at læse din blog.

    Mvh Jan

    SvarSlet
  4. Hey.
    velbekomme.... Så kan jeg jo passende vende tilbage med en frisk update om et 5 km løb i 28-30 grader. Tror som du selv skriver at det er mere psyken som spiller ind, for jeg følte mig også ramt af varmen i dag - men da man er igang i så kort tid - er det næsten umuligt at nå at dehydrere. så jeg tror selv at det psyken som gør det ekstra hårdt... og tror også det var den som spillede ind i dag :-)

    man kan komme langt med seriøs og målrettet træning.... også selvom man måske ikke har et kæmpe medfødt talent. Tror det vigtigste er langsom opbygning og ellers en varieret og periodiseret træning i de periode man skal toppe. Har selv læst et sted at det tager 7-9 år med kontinuerlig og struktureret træning at opnå sit potentielle topniveau. og da jeg startede for 5,5 år siden havde jeg ca de samme tider som du har nu...... så du må bare ud og give den gas med træningen :-) men nu ved jeg ik hvordan og hvor meget du træner - men et godt råd vil være at strukturere den... så du får en langsom opbygning af formen og så topper til nogle få men vigtige løb, istedet for bare at løbe på gefühlen og lysten og deltage i en helt masse løb og tro man kan sætte rekorder i dem alle sammen.... Hvis du ikke allerede kender siden (loebesiden.dk) så er den rigtig god, der står en helt masse grund viden omkring blandt andet opbygning af programmer osv osv osv......

    hvilke løb har du så i kikkerten til at indfri dine mål i???

    Go' træning.

    SvarSlet
  5. Tillykke med ny PR, selv om du gik efter en endnu hurtigere tid. Det må også være en helt speciel stemning ved et DM i forhold til almindelige motionsløb. Jeg tænker på i forhold til et løb, hvor du løber som den hurtigste, og hvor langt de fleste er motionister på et meget lavere niveau.

    Mht til mine mål, så går jeg efter PR ved Audi Challenge i Århus. Dejlig flad rute det meste af vejen, og mulighed for lidt opbakning fra familien undervejs.
    5 og 10 km har jeg endnu ikke nogle løb i kikkerten. PR på 5 km kan jeg måske presse mig selv til på en træningstur, men 10 km tror jeg, at jeg skal have nogle at løbe efter for at holde motivationen.

    Jeg er ikke så målrettet i min træning som jeg gerne vil være. Grunden til at jeg begyndte at løbe efter nytår var, at jeg skal løbe marathon i Berlin, så oprindeligt var det bare meningen at jeg skulle træne udholdenhed. At jeg har forbedret min hastighed så meget undervejs, har dog givet mig blod på tanden, så jeg vil fremefter gå efter at prøve at blive hurtigere på 5 og 10 Km.

    Jeg kender loebesiden, og prøver at suge viden til mig. PT fokuserer jeg meget på teknik, da jeg gerne vil undgå at løbe "forkert" så jeg på sigt får en skade. Hellere kunne løbe hver uge de næste mange år end at gå efter en hurtig rekord, og blive skadet undervejs.

    Mvh Jan

    SvarSlet
  6. Tak skal du have.... Ja der er bestemt et nspeciel stemning, Det var min første deltagelse til et decideret atletik mesterskab... så det var en fed oplevelse - selvom løbet ik gik som planlagt. Men ja det er selvfølgelig sjovest at fører an.... men samtidig er det også rigtig fedt at kunne måle sig af med nogle af DK'øs bedste.....

    Lyder Fedt med Audi challenge.... komemr også selv fra Århus, så der skal jeg selvfølgelig også være med :-) og hvis du ellers er medlem af en løbeklub under dansk atletik forbund.... har du da selv alletiders mulighed for at mærke stemningen omkring et DM arrangement. da der er indlagt DM ½ marathon som en del af løbet..... Så der kommer rigtig mange og løber hurtigt den dag :-)

    God fornøjelse med marathon træningen, ville frygtelig gerne selv have løbet Berlin..... men må nøjes med Odense marathon en uge forinden. da jeg skal til Afrika og rejse rundt og tager afsted netop den dag Berlin marathon løber af stablen.... Men glæd dig!!!! jeg løb det i 2009 og det er et rigtig fedt løb :-)..... næsten lige så fedt som hamborg ;-)

    SvarSlet